:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?

Dieta «antydepresyjna»: od jakiego jedzenia czujecie się lepiej i dlaczego

Problemy, Dieta «antydepresyjna» jakiego jedzenia czujecie lepiej dlaczego - zdjęcie, fotografia

Depresja zaliczana jest do chorób cywilizacyjnych i cierpi na nią coraz więcej osób. Nie jest to zaskakujące, ponieważ żyjemy w dość trudnym czasie: problemy w szkole, pracy, codzienny stres, zanieczyszczone powietrze, brak odpoczynku oraz niezdrowa dieta. Wszystko to jest bardzo szkodliwe dla naszego zdrowia i stanu psychicznego. Jesteśmy bardziej poddenerwowani bez powodu, nie powstrzymujemy naszych emocji, psujemy relacje z bliskimi ludźmi. Z tego powodu często popadamy w depresję.

Brak słońca i ciepła czy to jest powód na depresję?
Kiedy przychodzą jesienne słoty i słońce już nie grzeje nas swoim ciepłem, często
dopada nas chandra, nie możemy sobie poradzić ze zniechęceniem i kiepskim
samopoczuciem. Coraz więcej ludzi narzeka na brak energii, zmęczenie i ospałość.
Sytuację pogarszają problemy z koncentracją, co powoduje brak motywacji do
pracy .
Głównym powodem zaburzeń nastroju jest niedobór światła: brak słońca, pochmurna i mglista aura mogą zaburzać naturalny cykl dobowy snu i czuwania. Sprawić, że mózg zacznie produkować więcej melatoniny, czyli tzw. hormonu snu, przez co będziemy bardziej senni i zmęczeni. Dodatkowo brak światła zaburza rytm wydzielania serotoniny, która odpowiada m.in. za utrzymanie dobrego nastroju.
Jak sobie z tym radzić?
Jeśli jesteśmy podatni na brak światła słonecznego, możemy zmniejszyć nasze
dolegliwości. Należy pamiętać o odpowiednio zbilansowanej diecie, która będzie
zawierała wszystkie składniki odżywcze.
Prawidłowa dieta ma duży wpływ na nastrój człowieka i jego dobre samopoczucie.
Zwiększenie spożycia niektórych produktów może pomóc zapobiec depresji,
załagodzić jej objawy i wesprzeć jej leczenie.

Dieta «antydepresyjna»
„Dieta” zwykle kojarzy się z odchudzaniem, ze stosowaniem rygoru, rezygnacją z
ulubionych potraw i spożywaniem niesmacznych posiłków. Jednak dieta
«antydepresyjna» obejmuje produkty, które w naszym organizmie wytwarzają
harmonię przyjemności (serotonina), dużo witamin i użytecznych substancji, które
podnoszą nastrój.

Pierwszy krok
Pierwszym krokiem do poprawienia swojego nastroju jest zmiana diety i stylu
życia. Należy pamiętać, że powinniśmy jeść odpowiednią ilość składników
odżywczych, którą nasz organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania.
Jednak często o tym, co jemy i kiedy jemy, decydują inne czynniki niż nasza wola
(nastrój, zaburzenia emocjonalne, stres).
Te czynniki prowadzą często do tego, że sięgamy po produkty, których wcale nie
mieliśmy zamiaru zjeść. A to prowadzi do tego, że w naszym organizmie brakuje
składników odżywczych. Zamiast dostarczać organizmowi witamin , składników
mineralnych czy białka , dostarczamy zbędnych kalorii, które prowadzą do
otyłości . Mając nadwagę , czujemy się mniej atrakcyjni, ociężali, a nasza
samoocena jest bardzo niska. Wtedy to zaczynamy stosować diety odchudzające,
które zazwyczaj działają tylko przez chwilę, a potem prowadzą do ponownego
tycia.
Co konkretnie powinno znaleźć się na twoim talerzu
1. Pełnoziarniste zboża stanowią niezwykłe źródło witamin, minerałów,
dietetycznego błonnika, przeciwutleniaczy i fito składników. Stąd też zalecane są
produkty takie jak pełnoziarnisty ryż, płatki owsiane oraz gryka. Dostarczą nam
one dużych ilości tryptofanu , niezbędnego aminokwasu, który uczestniczy w
syntezie serotoniny, hormonu szczęścia i dobrego samopoczucia.
2. Warzywa o zielonych liściach
Warzywa o zielonych liściach stanowią niezbędny składnik przeciwdepresyjnej
diety. Warto wiedzieć, że oprócz klasycznego szpinaku, istnieje całe mnóstwo
apetycznych opcji, które niekoniecznie przychodzą nam na myśl, gdy wspomina
się o zielonych liściach… Możesz sięgnąć po rzeżuchę, brokuły, botwinę,
jarmuż…
Są to bardzo zdrowe propozycje, które dostarczą nam przeciwutleniaczy, witaminy
B, C i kwasu foliowego. Skutecznie przyczyni się to do obniżenia poziomu
odczuwanego przez nas stresu i niepokoju .
3. Ryby morskie należy spożywać od dwóch do trzech razy w tygodniu. Mamy w
naszym zasięgu całe mnóstwo zdrowych opcji takich jak łosoś, tuńczyk, śledź,
makrela… Główną korzyścią z sięgania po ryby morskie jest fakt, że stanowią one
bogate źródło cennych kwasów tłuszczowych Omega 3.

Ten rodzaj długołańcuchowych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych
skutecznie chroni nasze komórki nerwowe.
4. Kurczak i indyk
Dieta antydepresyjna oznacza rezygnację z czerwonego mięsa na rzecz chudego
mięsa drobiowego. Najbardziej adekwatne opcje to kurczak i indyk. Są one
bogatym źródłem białka i zawierają aminokwas znany jako tyrozyna. Pozwala on
zwiększyć poziom dopaminy w mózgu. Przyrządzone z odrobiną cytryny i oliwy z
oliwek stanowią bardzo zdrowe danie.
5. Beta – karoten
Marchew, dynia, pomidory… Wszystkie te produkty o czerwonym lub
pomarańczowym zabarwieniu zawierają beta – karoten. Jest to niezbędny do
zdrowia składnik, który w naszym organizmie uczestniczy w syntezie witaminy A.
Dzięki temu składnikowi nasz organizm może odzyskać wewnętrzną równowagę.
Co więcej, optymalizuje on krążenie krwi, pomaga zwalczać wolne rodniki,
poprawia nastrój i zmniejsza bóle głowy.
6. Orzechy
Dieta antydepresyjna obowiązkowo zawiera orzechy. Codziennie, najlepiej do
śniadania, zjadaj 4 do 6 orzechów. Wszelkiego rodzaju bakalie i orzechy są
doskonałym środkiem na poprawę samopoczucia. Dostarczają nam Omega 3 i
witaminy E, jak również silnych przeciwutleniaczy i cynku, dzięki czemu działają
jak silne środki chroniące neurony oraz „wspomagacze” dobrego samopoczucia.
7. Witaminy i minerały na dobry nastrój
Witaminy są bardzo ważne dla sprawnego funkcjonowania organizmu – ich brak
powoduje wiele schorzeń i dolegliwości. Witaminy z grupy B wpływają na nasz
nastrój.
Witamina B1 – jest niezbędna przy przemianie węglowodanów i glukozy,
która jest paliwem dla komórek mózgowych.
Witamina B6 – jest wykorzystywana w przemianie tryptofanu w serotoninę,
a wraz z witaminą B12 jest niezbędna do wytwarzania innych
neurotransmiterów.
Witamina B12 – jej obniżone stężenie w organizmie może prowadzić do
obniżenia nastroju i rozwoju depresji.
Witaminy z grupy B zawarte są w: pieczywie z grubego przemiału, płatkach
owsianych, kaszy gryczanej, grochu, fasoli, soi, chudej wołowinie, drobiu, jajach,
wątrobie, mleku i jego przetworach.

Cholina, która przechodzi przez barierę krew-mózg, wnika bezpośrednio do
komórek nerwowych i służy do produkcji acetylocholiny. Acetylocholina jest
przekaźnikiem pomiędzy komórkami nerwowymi (neuronami), ponadto odgrywa
ważną rolę w procesach uczenia się, zapamiętywania i zmniejsza nadpobudliwość
nerwową. Znajdziemy ją w następujących produktach: warzywach liściastych,
kiełkach pszenicy, drożdżach, żółtkach jaj, wątrobie, soi.
8 . Wyeliminowanie alkoholu i papierosów
Zapomnij o drinkach, bo nie są one lekarstwem ani na codzienne zmartwienia i
poprawę nastroju, ani tym bardziej na depresję. Chwilowa euforia w niedługim
czasie zastępowana jest spadkiem nastroju i ograniczeniem aktywności. Pacjent z
depresją jest w grupie ryzyka uzależnień i powinien wystrzegać się nawet
niewielkiej ilości wzmocnionych trunków.
Palenie papierosów pogarsza rokowanie na szybkie wyleczenie z depresji. Zawarte
w papierosach substancje smoliste przyspieszają procesy starzenia się, a zmiany w
układzie nerwowym są nieodwracalne. Zapytaj swojego lekarza rodzinnego o
poradę. Jest wiele skutecznych sposobów, aby wygrać z nałogiem tytoniowym, ale
podstawowym warunkiem jest chęć podjęcia takiego działania.
Stosowanie się do powyższych zaleceń ułatwi skuteczną walkę z depresją i
pomoże chronić nas przed tą chorobą. Eksperymentuj! Twój organizm hojnie
spłaci Ci za to lekkością i dobrym nastrojem!
 

Dieta «antydepresyjna»: od jakiego jedzenia czujecie się lepiej i dlaczego komentarze opinie

  • gość 2019-05-16 13:38:21

    Ja to depresje miałam jak na wadze stanęłam, a nie od jedzenia. Staram się zbić wagę i jestem na dicie pudełkowej lightdiet lato idzie a ja w zimowej skórze jestem :) Tak być nie może.

Dodajesz jako: |


Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Pomoc Drogowa Warszawa 24h

Pomoc Drogowa Warszawa, Holowanie, Laweta 24h Auto Pomoc Szybki dojazd Usługi holowania 24h Laweta Warszawa i okolice Odpalenia samochodów 12v i..


Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez imokotow.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

MPG Media Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawa 02-761, Cypryjska 2G

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"