Reklama

Płatne parkowanie na Służewcu

Zdaniem Stowarzyszenia Lepszy Służewiec strefa płatnego parkowania jest niezbędna na Służewcu. Poniżej przedstawiamy w tej sprawie zdanie Kariny Koziej, prezes Zarządu tego Stowarzyszenia. Redakcja „Południe” prosi zainteresowanych o opinie na ten temat.

 

Płatne parkowanie na Służewcu z pewnością będzie gorącym tematem w najbliższych miesiącach. Miasto, publikując wyniki najnowszego Studium Obsługi Komunikacyjnej Służewca opracowanego przez WYG International, zapowiedziało skierowanie pomysłu wprowadzenia Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) do szerokich konsultacji.

 

W dyskusjach o SPPN musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, jakiego Służewca pragniemy. Czy coraz bardziej zakorkowanego, z mnogością dziko parkujących samochodów rozjeżdżających zieleń, czy może atrakcyjnego miejsca do pracy i mieszkania, do którego łatwo można dojechać i miło spędzać czas na terenach do tej pory zastawionych nielegalnie parkującymi autami, które można zamienić w zielone skwery, parki i place miejskie?
 

Jako Stowarzyszenie zrzeszające mieszkańców, pracowników, najemców oraz właścicieli i zarządców budynków na Służewcu, nie mamy wątpliwości, że najbardziej pożądana dla wszystkich będzie realizacja drugiej wizji. Debata o SPPN w tej części Warszawy wymaga ewolucji w myśleniu o rozwoju miasta. Wprowadzenie miastotwórczych zmian na Służewcu nie będzie możliwe bez wprowadzenia płatnego parkowania. Liczby są nieubłagane: już teraz pomimo 4,5 tys. miejsc parkingowych aż jedna czwarta samochodów (czyli ponad 1 tys.!) parkuje nielegalnie. To zjawisko będzie eskalowało, bo – zgodnie z prognozami – około 2030 r. liczba mieszkańców stolicy powiększy się o kolejne kilkaset tysięcy mieszkańców, a zatem także aut. W zakresie transportu Służewiec podąża obecnie we wzorcowym kierunku, zgodnym z Warszawską Polityką Mobilności: zmniejszania liczby samochodów przy jednoczesnym wzmacnianiu transportu publicznego, rowerowego i alternatywnych jego form. Miasto we wspomnianym Studium zapowiada m.in. zwiększenie liczby autobusów, tramwajów, ścieżek rowerowych i łatwiejszy dostęp do peronu PKP Służewiec, dzięki budowie przejścia podziemnego.

 

Realizacja SPPN powinna być naturalną kontynuacją tego podejścia, rozszerzonego o strategiczne zaplanowanie przyjaznych przestrzeni.


Ten holistyczny projekt, dzięki determinacji wszystkich może się udać. Jak wynika z badania przeprowadzonego w ubiegłym roku przez Stowarzyszenie #Lepszy Służewiec i miasto, aż 55 proc. osób dojeżdżało na Służewiec właśnie środkami komunikacji publicznej, nie mając jeszcze do czynienia z wieloma systemowymi usprawnieniami. Coraz więcej osób korzysta też z carpoolingu, systemu Veturilo lub rowerów oferowanych przez niektóre biurowce, wkrótce prawdopodobnie będzie także korzystać ze stworzonego przez miasto, systemu carsharingu, czyli wypożyczalni samochodów miejskich. W zakresie nowych terenów publicznych #Lepszy Służewiec nawiązał dialog z miastem w celu budowy parku linearnego wykorzystującego nieczynne bocznice kolejowe i wzorcowego placu miejskiego. Tak jak w przypadku modernizacji ul. Marynarskiej, tak również w kwestii SPPN nasze stowarzyszenie chętnie będzie pełniło funkcję swoistego centrum informacyjnego. Łączenie wiedzy i codziennych doświadczeń użytkowników Służewca z działaniami miasta przynosi oczekiwane efekty. Aby płatne parkowanie mogło funkcjonować sprawnie, warto rozważyć połączenie służewieckiej strefy z tą dotychczasową oraz wsparcie SPPN systemem informacji o wolnych miejscach parkingowych, obejmującej również informację o dostępnych miejscach w garażach podziemnych w biurowcach (miasto testuje już aplikację wskazującą wolne miejsca na placu Konstytucji i przy Dworcu Centralnym).


Od redaktora:

Przedstawiciele Urzędu m.st. Warszawy na czele z zastępcą prezydenta Warszawy spotykali się z osobami, które utworzyły Stowarzyszenie Lepszy Służewiec. Urzędnicy słuchali, składali wyjaśnienia, a następnie zobowiązania.

Skoro Stowarzyszenie Lepszy Służewiec twierdzi, że zrzesza mieszkańców, pracowników, najemców oraz właścicieli i zarządców budynków na Służewcu, to oczekuję, by ono przedstawiło swoje zobowiązania. W szczególności istotne będą zobowiązania właścicieli i zarządców budynków biurowych, albowiem w znaczącej mierze przyczynili się oni i przyczyniają do obecnej sytuacji komunikacyjnej na obszarze Mordoru.

Andrzej Rogiński

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    gość 2017-04-13 17:32:06

    Bardzo dobry pomysł

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo iMokotow.pl




Reklama
Wróć do