:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?

Jak zgłosić szkodę ubezpieczycielowi?


Dodano: 2019-09-19 11:10:36
Tagi: Wypadki
Osiedla: Ksawerów, Służew

  • olga.romanowska 2019-09-19 11:10:36

    Ubezpieczenie domu i mieszkania to jedna z
    podstawowych rzeczy, o którą powinni zadbać właściciele mieszkań. W przypadku
    zalania czy zerwania dachu podczas wichury możemy uzyskać odszkodowanie, które
    pomoże nam sfinansować szkody. Jednak, aby proces przebiegł poprawnie niezbędne
    jest odpowiednie zgłoszenie zdarzenia ubezpieczycielowi. Podpowiadamy krok po
    kroku jak to zrobić.



    Pierwszą i najważniejszą czynnością podczas
    wszystkich szkód jak zalania, przepięcia czy pożar, jest przede wszystkim
    zachowanie spokoju.



    Zabezpieczenie mienia



    Pierwszym krokiem jest wezwanie przedstawiciela
    Zakładu Ubezpieczeń. Przed jego przyjazdem powinniśmy samodzielnie zabezpieczyć
    mienie, zwłaszcza jeśli szkody jak np. zerwany dach mogą doprowadzić do
    kolejnych awarii jak chociażby zalanie. Ważne jest również, aby nie wyrzucać
    uszkodzonych elementów np. dachówek lub większych części dachu. Konieczne jest
    ich zgromadzenie w jednym miejscu. Znacznie ułatwi to późniejsze oględziny,
    ocenę materiału z jakiego dach był wykonany oraz ocenę rozmiaru
    szkód.  

    Wybrane
    oferty domów:

    Ustalenie przyczyny

    Kolejnym krokiem jest ustalenie przyczyny
    zdarzenia oraz jej usunięcie, aby rozmiary szkody się nie powiększały. Dla
    przykładu za zalanie często odpowiada pęknięty wężyk doprowadzający wodę do
    pralki lub zmywarki, albo cieknący kran w mieszkaniu sąsiada z góry. Przyczyny
    mogą być jednak bardziej ukryte, jak np. awaria instalacji wodnej pod posadzką.
    W tej sytuacji, najlepiej jak najszybciej zamknąć główny zawór doprowadzający
    wodę.



    W przypadku zniszczeń spowodowanych przepięciami
    musimy otrzymać od serwisu naprawczego zaświadczenie o przyczynie danego
    uszkodzenia. W takim dokumencie powinna znaleźć się informacja o kosztach
    naprawy lub uzasadnienie dotyczące niemożności jej wykonania.



    Prace naprawcze



    W przypadku gdy szkody są ogromne i niezbędne
    jest ich jak najszybsze naprawienie, możemy rozpocząć ten proces przed
    przyjazdem likwidatora. Jednak tutaj musimy pamiętać o przygotowaniu
    dokumentacji fotograficznej jeszcze przez rozpoczęciem prac. Jest to o tyle
    ważne, że pozwoli na ocenę rozmiarów uszkodzeń i wydanie decyzji dotyczącej
    odszkodowania.



    Dokumentacja zdjęciowa oraz spis wszystkiego, co
    uległo uszkodzeniu będzie podstawą do składania roszczeń. Ważne jest, aby
    zrobić jak najwięcej zdjęć. Przy rozpoczęciu naprawy, należy pamiętać, aby
    zbierać rachunki/faktury za zakup wszelkiego rodzaju materiałów
    zabezpieczających.



    Ustalenie winnego



    Jest to bardzo ważna kwestia, ponieważ uzależnia
    otrzymanie odszkodowania. Jeśli nie da się ustalić niczyjej winy np. za
    zalanie, poszkodowany będzie remontował mieszkanie z własnych środków.
    Ewentualnie z własnego ubezpieczenia mieszkania, o ile oczywiście zakres polisy
    obejmuje także ryzyko zalania. Sprawca zalania może zostać zwolniony z
    odpowiedzialności, jeśli udowodni, że wpływ miała siła wyższa. Są nimi
    zdarzenie nagłe, zewnętrzne, którego nie można było przewidzieć ani zapobiec
    jego skutkom, czyli np. piorun, ale także wyłączna wina poszkodowanego bądź
    wyłączna wina osoby trzeciej. Ale pamiętajmy, że jeśli sąsiad nie ponosi
    odpowiedzialności, jego ubezpieczyciel także nie będzie wypłacał odszkodowania.



    Dodatkowo o zdarzeniu należy także poinformować
    sprawcę.Jeśli nie będzie się on poczuwał do odpowiedzialności, korzystnie jest
    spisanie oświadczenia, w którym sprawca przyzna się do winy. W takim dokumencie
    powinien się znaleźć opis skutków szkody i wyszczególnienie zniszczeń.



    Gdy mamy do czynienia z odpowiedzialnością
    właściciela lub zarządcy całego budynku, wyrządzone szkody ogląda
    przedstawiciel wspólnoty lub spółdzielni mieszkaniowej. Wtedy spisuje się
    protokół strat.

    Zebranie dowodów

    Jednocześnie po usunięciu przyczyny powstania
    szkody należy wykonać dokładne zdjęcia  mieszkania, czy domu. W przypadku
    zalania powinniśmy sfotografować zarówno zacieki na suficie i na ścianach, jak
    i zniszczone przez wodę ruchomości domowe.



    Oszacowanie strat



    Kolejnym krokiem jest oszacowanie strat. Wycena
    szkody powinna być dokonana w miarę precyzyjnie.



    Jednak może się zdarzyć przypadek, kiedy sprawca
    nie będzie chciał się przyznać do winy lub podważa wysokość oszacowanych przez
    nas strat. Konieczne będzie wtedy wezwanie rzeczoznawcy. Tutaj należy pamiętać,
    że to my musimy za niego zapłacić, ale to właśnie od dokładnego oszacowania
    strat uzależniona jest wysokość odszkodowania.



    Jeśli szkoda będzie zgłaszana z ubezpieczenia OC
    sąsiada lub spółdzielni, czy naszej polisy, zniszczone przedmioty należy
    pozostawić do czasu oględzin przez rzeczoznawcę z zakładu ubezpieczeń.



    Przygotowanie dokumentacji



    Na sam koniec pamiętajmy, że konieczne jest
    przygotowanie odpowiedniej dokumentacji, aby ubezpieczenie mieszkania
    zgłoszenie szkody pokryło w pełni. W tym celu, powinniśmy dokładnie ustalić:
    godzinę zdarzenia, numer posiadanej polisy mieszkaniowej, okoliczności
    powstania szkody, szacunkową kwotę strat, dane osobowe poszkodowanych lub
    sprawców, dane osobowe świadków zdarzenia, zakres działań przybyłych na miejsce
    służb – w przypadku gdy doszło do poważnego wycieku wody.


    odpowiedz cytuj
Reklama


Reklama




 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez imokotow.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

MPG Media Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawa 02-761, Cypryjska 2G

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"