
Działy HR pretendują do roli strategicznych partnerów dla zarządów. Najnowsze badania wskazują jednak, że nie odpowiadają na potrzeby biznesu. Dlaczego HR nie wykorzystuje swojej szansy?
W ostatnich latach na popularności zyskało przekonanie, że działy HR powinny mieć realny wpływ na strategię, działania i plany organizacji. Przedstawiciele działów personalnych nadal deklarują chęć objęcia pozycji strategicznego gracza w firmach. Mimo początkowej przychylności kadr zarządzających w polskiej rzeczywistości te wizje jeszcze się nie urzeczywistniły.
HR nie ma wspólnego języka z biznesem – to jeden z głównych wniosków z badania ICAN Research, jednostki badawczej ICAN Institute, wydawcy „Harvard Business Review Polska”. Wynika z nich również, że wpływ działów personalnych na jakość działań w organizacji spada. Tylko 62% badanych przedstawicieli HR uważa, że mają one wpływ na realizację kluczowych celów dla firmy. Maleje również presja zespołów kadrowych na pozyskiwanie wiedzy spoza obszarów obowiązków.
W efekcie zarządy i prezesi odsuwają przedstawicieli działów HR od pełnienia głównych ról w firmach i coraz rzadziej angażują ich w prace operacyjne czy koncepcyjne. Aż 66% działów personalnych nie jest włączanych w tego typu projekty. Zarządy w tych przypadkach chętniej sięgają po specjalistów z firm zewnętrznych.
Specjaliści HR przesypiają swoją szansę, nie odpowiadając na strategiczne potrzeby swoich organizacji. Tonąc w bieżących obowiązkach, zapominają o uzupełnianiu wiedzy z kluczowych aspektów funkcjonowania firmy, przez co skazują się na pełnienie ról administracyjnych.
Aby powstrzymać ten niepokojący trend „Harvard Business Review Polska” oraz ICAN Institute powołały Klub HR. Jest to miejsce spotkań przedstawicieli działów personalnych polskich i międzynarodowych firm, którzy chcą stać się partnerami biznesowymi zarządów. Ta inicjatywa ma przede wszystkim zbudować strategiczną pozycję działów HR w organizacjach i umożliwić jej uczestnikom nabycie kompetencji biznesowych.
Artykuł sponsorowany
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie