
Trylinka i Mokotów
Trylinka jest dość pospolitym widokiem na Mokotowie i można jeszcze znaleźć całe ulice wyłożone tego typu dość egzotyczną betonową nawierzchnią w kształcie sześciokątów dzisiaj lepiej znanych jako plastry miodu. Jak wiemy najtrwalszym rozwiązaniem technicznym, jest tak zwana prowizorka i między innym w tym celu została wymyślona trylinka. Po wybudowaniu drogi dojazdowej na budowę można było po jej zakończeniu rozebrać drogę i przewieźć trylinkę w inne miejsce. Warszawa a w tym Mokotów jest jedną wielką budową w zasadzie od czasu kiedy powstała stąd drogi i ulice wyłożone trylinką mają często po kilkadziesiąt lat i zostały dawno temu wpisane do rejestru zabytków. Wynalazcą tego powszechnego rozwiązania drogowego jest inżynier Władysław Tryliński. W 1932 roku opatentował wynalazek betonowej nawierzchni drogowej, która nazwę zawdzięcza od nazwiska swojego wynalazcy. Wbrew pozorom nie jest to zwykły kawałek betonu, ponieważ jego skład był bardzo przemyślany i nieco inna mieszanka betonu jest na dnie trylinki i inna na powierzchni, po której poruszają się pojazdy mechaniczne. Ściśle określone są też wymiary trylinki, przez co łatwo obliczyć ile materiału, będzie potrzebne do budowy drogi. Do jej produkcji zostało wymyślone odpowiednie urządzenie, które również zostało opatentowane. Władysław Tryliński był również konstruktorem pierwszych na świecie betonowych podkładów kolejowych oraz współkonstruktorem pierwszego w Europie mostu spawanego, który znajduje się w okolicach Łowicza.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Zobacz także:
Zobacz także:
Zobacz także:
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie