:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
Piotr Jaszczuk, licencjonowany pilot szybowców: szybuje niczym wolny orzeł
  • Fotka nr 0 z 6
  • Fotka nr 1 z 6
  • Fotka nr 2 z 6
  • Fotka nr 3 z 6
  • Fotka nr 4 z 6
  • Fotka nr 5 z 6
Michał Woźniak - blog 01/08/2017 15:07

„Wolność kocham i rozumiem; wolności oddać nie umiem” śpiewali niegdyś Chłopcy z Placu Broni. Nasz dzisiejszy rozmówca odnalazł receptę na wolność, swój sposób na życie i szczęście… szybując po niebie.

Piotr Jaszczuk urodził się w 1978 roku w Warszawie, większość życia spędził na Ursynowie. Obecnie mieszka w Londynie i pracuje jako licencjonowany mechanik lotniczy w British Airways. Jego pasje to lotnictwo oraz fotografia (bywa, że łączy jedno z drugim). Swoją przygodę z szybowcami zaczynał w Aeroklubie PLL LOT, a obecnie jest członkiem Aeroklubu Orląt w Dęblinie.

Skąd w Panu zamiłowanie do latania? Kiedy po raz pierwszy wzbił się Pan w powietrze jako samodzielny pilot?

Zamiłowanie do latania zrodziło się z zamiłowania do samolotów, które siedziało we mnie, odkąd pamiętam. Dodatkowym bodźcem był fakt, iż moja mama pracowała w Polskich Liniach Lotniczych LOT i od najmłodszych lat miałem możliwość podróżowania jako pasażer LOT-u. To zainteresowanie lotnictwem, później poprowadziło mnie do technikum lotniczego w Warszawie na ul. Gładkiej, gdzie Aeroklub PLL LOT organizował teoretyczny kurs szybowcowy. Wtedy to pomyślałem, że fajnie byłoby spróbować latania. Rodzice zgodzili się i przez zimę odbyłem kurs teoretyczny, na wiosnę zdałem egzaminy, a latem 1995 rozpocząłem podstawowe szkolenie praktyczne na lotnisku w Modlinie. Jeszcze tego roku poleciałem pierwszy raz bez instruktora na pokładzie jako uczeń pilot. Emocje były na tyle duże, że poszedłem za ciosem i kontynuowałem naukę latania do uzyskania licencji. Od 1997 jestem licencjonowanym pilotem szybowcowym, w 2001 przeniosłem się do Aeroklubu Orląt, gdzie wyszkoliłem się do licencji pilota samolotowego turystycznego.

Jakie uczucia towarzyszą Panu w trakcie lotu?

Ze względu na to, iż szybowce nie mają własnego napędu i do tego, żeby pozostawać w powietrzu godzinami, i pokonywać setki kilometrów wykorzystujemy siły natury, latanie szybowcami daje ogromną satysfakcję, poczucie wolności i pozwala na jakiś czas zapomnieć o problemach i przyziemnych sprawach. Stanowi również świetną metodą, na pozbycie się stresu. Poza tym oferuje niesamowite widoki niedostępne ani z ziemi, ani nawet przez małe okienko pasażerskiego samolotu.

Czy bierze Pan regularny udział w zawodach lotniczych? Jeśli tak, proszę nam zdradzić Pańskie najbliższe plany.

Od 2007 biorę regularnie udział w zawodach szybowcowych, na których przez ponad tydzień ścigamy się na trasach liczących po kilkaset kilometrów. W tym roku zaliczyłem już dwie imprezy w terenie górskim: na Słowacji Pribina Cup w Nitrze i FCC w Prievidzy oraz zawody Ostrów Glide w Ostrowie Wielkopolskim. Już za kilka dni:14 lipca czeka mnie kolejna edycja zawodów w Ostrowie, a w sierpniu pierwszy raz wystartuję na zawodach szybowcowych w Wielkiej Brytanii.

Czy latanie jest dla wszystkich? Jakie przeszkody może napotkać potencjalny kandydat?

Latanie szybowcowe jest obecnie dużo bardziej dostępne, niż mogłoby się wydawać. Niegdyś największą przeszkodę stanowiło lotnicze badania lekarskie, lecz dziś nie stwarza ono już takiego problemu, przepisy są bardzo liberalne. To znaczy: nie trzeba posiadać kondycji niczym pilot myśliwca. Praktycznie każdy, kto może prowadzić samochód, powinien spokojnie dostać orzeczenie o zdolności do latania od lekarza specjalisty. Pozostają już tylko dwie przeszkody: pieniądze i czas, ale jeśli ktoś chce latać, to pokona je na pewno, bo latanie, mimo że nie zalicza się do najtańszych sportów, nie jest, aż tak drogie, jak powszechnie się sądzi. Większość aeroklubów stosuje ulgi i zniżki dla młodzieży, a koszty można dodatkowo obniżyć, pracując na rzecz aeroklubu przez zimę.

Jakie niebezpieczeństwa czyhają na pilotów w trakcie lotu?

Szybownictwo, przez niektórych, zaliczane jest do sportów ekstremalnych, ale na co dzień jest sportem w miarę bezpiecznym pod warunkiem, że pamiętamy o zagrożeniach, jakie może nieść ze sobą i jesteśmy dobrze przygotowani do lotu. Największe niebezpieczeństwa związane z lataniem przynosi pogoda, która bywa nieprzewidywalna i mimo dobrych prognoz, które studiujemy przed lotem, potrafi zaskoczyć. Na szczęście, częścią naszego szkolenia jest nauka zarządzaniem ryzykiem oraz nauka przewidywania i planowania do przodu, więc obserwując to, co dzieje się dookoła szybowca: w powietrzu i na ziemi możemy uniknąć zagrożeń ze strony burzy, czy to latając w górach: obniżającej się podstawy chmur i bezpiecznie wylądować na własnym lub innym lotnisku. Czasami jednak zdarza nam się lądować w terenie przygodnym i to może rzeczywiście nieść pewne zagrożenia, bo lądując na polu uprawnym czy pastwisku nie zawsze da się z góry dojrzeć na przykład jakiś większy kamień schowany w trawie, który może uszkodzić kadłub lub skrzydło szybowca. Oczywiście jak w wielu innych dyscyplinach sportu zdarzają się czasami wypadki, również i śmiertelne jednak nie są one częste. Każdy, nawet najdrobniejszy wypadek jest za to analizowany przez specjalistów, a wyciągnięte z tej analizy wnioski są  dostępne dla każdego, co niewątpliwie pomaga podnosić poziom bezpieczeństwa.

Jak się Pan ubezpiecza, biorąc pod uwagę wszelkie ryzyka?

W mojej całej karierze (odpukać w niemalowane) nie miałem nigdy żadnego wypadku, ale mimo to zawsze jestem ubezpieczony: od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW), a mój szybowiec ma ubezpieczenie OC i AeroCasco na wypadek różnych przygód w trakcie latania lub transportu szybowca na ziemi.

To już niestety koniec naszego wywiadu. Jeśli są Państwo aktywnymi pilotami szybowców lub planujecie w przyszłości rozpocząć przygodę z tym jakże ciekawym sportem, zapraszamy do naszej multi agencji ubezpieczeniowej: AMA Consulting, by tam w przyjaznej atmosferze, korzystając z fachowej pomocy doświadczonych specjalistów skomponować odpowiednią polisę dla pilotów szybowców.

AMA Consulting sp. z o.o.

ul. Cypryjska 2G, 02-761 Warszawa

Tel.: 22 742 10 75, tel./fax: 22 742 10 70

www.amaconsulting.pl

piotr jaszczuk, licencjonowany pilot szybowców: szybuje niczym wolny orzeł - komentarze opinie

Dodajesz jako: |


Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez imokotow.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

MPG Media Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawa 02-761, Cypryjska 2G

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"